Voordracht / Masterclass

homepagina    

 

Na meer dan veertig jaar expertise in het uitvoeren en doceren van barok-, klassieke en pre-romantische muziek op zowel historische fluiten als moderne fluit, besloot ik om mijn kennis over de geschiedenis van de dwarsfluit en de interpretatie van fluitmuziek, gecomponeerd tussen 1700 and 1850, door te geven door middel van een voordracht, eventueel gevolgd door een masterclass.

Voor dwarsfluitleerlingen uit het DKO heb ik een aangepaste versie ontworpen.

De voordracht en de masterclass worden gegeven op één dag of op twee halve dagen (telkens drie uur).

De voordracht bestaat uit een PowerPointpresentatie waarbij volgende onderwerpen behandeld worden:

  • Geschiedenis van de fluit, van renaissancefluit tot boehmfluit. Tijdens deze sessie worden de verschillende dwarsfluittypes besproken, met luistervoorbeelden.

  • Articulatie, volgens methodes uit de achttiende en negentiende eeuw

  • Versieringen: trillers, voorslagen, mordenten, gruppetto's, vibrato en vrije versieringen

  • Uitvoeringspraktijk: dynamiek, tempo, notatie en interessante weetjes over veelgespeelde werken zoals de Bachsonates, andere baroksonates en klassieke concerti.

  • Goede uitgaves van achttiende-eeuwse fluitmuziek

Tijdens het tweede deel (masterclass, facultatief) geef ik les met opbouwende tips en opmerkingen aan leerlingen die een werk uit de periode 1700-1850 voorbereid hebben.


Referenties: Conservatorium Maastricht (Philippe Benoit), LUCA School of Arts (Philippe Benoit en Berten D'Hollander), Muziekacademie Mortsel (Stefan Ghysels en Hilde Michielsen)

 

     
Wim Brabants genoot zijn opleiding aan de conservatoria te Antwerpen, Gent, Brussel en Den Haag bij ondermeer Frans Vester en Barthold Kuijken. Van 1977 tot 2015 doceerde hij dwarsfluit en kamermuziek aan LUCA School of Arts, campus Lemmens, te Leuven.

Onder zijn impuls ontstonden diverse kamermuziekensembles die zich specializeren in de uitvoering van 18de en 19de-eeuwse muziek, gespeeld op authentieke instrumenten, zoals 'Le Plaisir des Dames', ‘La Fonte Barocca' en ‘Quadro Viegas’. Verder maakte hij ook deel uit van diverse buitenlandse ensembles voor oude muziek, zoals 'Concert Royal Köln' (vele optredens in Duitsland, waaronder de 'Arolser Barock-Festspiele') en 'Lauto mobile' (Saarbrücken). Ook was hij fluitist in het Duitse barokorkest 'Collegium aureum' (concerten in Keulen, Basel, Zurich en Gent), het 'Consortium Antiquum' en 'Musica Polyphonica', waarmee hij verschillende cd-opnames realiseerde en in belangrijke buitenlandse concerten optrad (Frankrijk, Duitsland en Zwitserland).

Zijn speurtochten naar vergeten muziek uit de 18de eeuw leidden o.m. in 1992 tot de ontdekking van drie blokfluitsonates van graaf Unico Wilhelm Van Wassenaer die in een moderne editie werden uitgegeven. In 2015 ontdekte hij een onbekend fluitconcerto van Pierre Gabriel Buffardin.
Audio clips (YouTube):

- G.F. Handel: Sonate in G HWV 363b
- J.S. Bach: Sonate in g BWV 1020
- G.P. Telemann: Solo in F TWV 41:F3
- G.P. Telemann: Solo in G TWV 41:G9
- B. Fattschek: 'Allegro non molto' uit het Quatuor op. 1 (ca. 1800)
- A.G. Heyse: 'Grande Sonate' in G op. 4
 
   
     
contact